با توکل بر خدا و نام خدا کلاس را شروع
کنیم.
2-
اخلاص در عمل تدریس و تقوا را رعایت
کنیم.
3-
زمان در جلسه تدریس را در نظر داشته باشیم تا با کمی یا زیادی
وقت مواجه نشویم.
4-
وقت کلاس را به مطالب بیهوده و کم فایده صرف
نکنیم.
5-
سعی
کنیم ساعت تدریس را تغییر ندهیم.
6-
به
هنگام تدریس، نشاط روحی و عاطفی خود را حفظ
کنیم.
7-
با
خوشرویی تدریس کرده و چهره بشاشی داشته باشیم.
8-
احساسات و
عواطف فراگیران را جریحهدار نکنیم.
9-
تلاش کنیم فضای عاطفی
بوجود آوریم.
10-
سعة صدر داشته باشیم و
از فضل فروشی بپرهیزیم.
11-
وفای به عهد خوش قولی و
تواضع در تدریس را از یاد نبریم.
12-
به هنگام تدریس ، آرامش
خود را حفظ کنیم.
13-
از قضاوت ناصحیح نسبت به
فراگیران پرهیز کنیم.
14-
اشتباهات خود را توجیه
نکنیم.
15-
از علماء، بزرگان و
شخصیتهای دینی با احترام نام ببریم.
16-
از به کاربردن کلمات
خارج از نزاکت بپرهیزیم.
17-
پرگویی نکنیم، در واقع
آنقدر بگوئیم که میتوانیم بشنویم.
18-
رازدار و محرم اسرار
فراگیران باشیم.
19-
از تعصب بیجا
بپرهیزیم.
20-
از فراگیران توقعات بیش
از اندازه نداشته باشیم.
21-
رسا و روان بودن کلمات و
جملات را رعایت کنیم.
22-
از داشتن تکیه کلام
پرهیز کنیم.
23-
در تدریس ذوق و سلیقه را
به کار ببریم.
24-
آرام و شمرده تدریس
کنیم.
25-
ساده تدریس کنیم اما
عمیق.
26-
در املاء کلمات دقت کنیم
و کلمات را صحیح روی تابلو بنگاریم.
27-
ذوق و استعداد فراگیران
را شناسائی و هدایت کنیم.
28-
بین فراگیران رقابت سالم
و مثبت ایجاد نمائیم.
29-
در برخوردها عدل و انصاف
را رعایت کنیم.
30-
به فراگیران توجه و نگاه
یکسان داشته باشیم.
31-
با فراگیران همدردی
کنیم.
32-
از تشویق به موقع غافل
نشویم.
33-
سخن فراگیران را بی مورد
قطع نکنیم.
34-
کارها و فعالیتهای
مربوط به کلاس را بین فراگیران تقسیم و به آنها مسئولیت
دهیم.
35-
در هنگام موعظه، خود را
مخاطب اصلی قرار دهیم.
36-
مقررات محیط آموزشی را
رعایت کنیم و به آن احترام بگذاریم.
37-
سعی کنیم کردار و رفتار
بدی از خود نشان ندهیم.
38-
پیش از تدریس از مسؤلین
آموزش شناختی اجمالی از وضعیت ، موقعیت و سطح معلومات فراگیران بدست
آوریم.
39-
بیش از اندازه در کار
فراگیران ، خود را دخالت ندهیم.
40-
به کار خویش ایمان
واعتقاد قلبی داشته باشیم.
41-
سعی کنیم شخصیت علمی و اجتماعی خویش را پیش فراگیران سبک
نکنیم.
42-
مقررات خشک و افراطی را
از کلاس دور کنیم.
43-
نسبت به فعالیت فراگیران
بی توجهی و بی تفاوت نباشیم.
44-
در تدریس از گروه گرایی
و خط بازی خودداری کنیم.
45-
بر موضوع درسی تسلط و از
آن اطلاع کافی داشته باشیم.
46-
در افزایش آگاهیها و
محتوای علمی و درسی خود بکوشیم.
47-
به سؤالات فراگیران با
لحن خوب و مناسب پاسخ دهیم.
48-
مطالعه پیش از تدریس و
آمادگی قبلی جهت تدریس داشته باشیم.
49-
برنامهریزی درسی داشته
باشیم.
50-
از ابتکار و خلاقیت در
تدریس استفاده کنیم.
51-
از روشهای تدریس و نحوه
به کارگیری آنها آگاه باشیم.
52-
به کیفیت شروع ادامه و
پایان درس توجه داشته باشیم.
53-
به هنگام تدریس مطالب،
تنوع را فراموش نکنیم.
54-
از تجربیات درسی و تدریس
دیگران استفاده کنیم.
55-
در هر درس مطالب نو و
تازهای بیان کنیم.
56-
سعی کنیم فراگیران در
ارتباط با درس فعالیت عملی داشته باشند.
57-
فراگیران را نسبت به
یادگیری درس تشنه کنیم.
58-
در صورتی که احساس خستگی
در چهره فراگیران مشاهده کردیم. از ادامه تدریس خودداری
کنیم.
59-
سعی کنیم همواره اشکالات
تدریس خود را رفع کنیم.
60-
موضوع وعنوان درس را در
ابتدای تدریس مشخص و بازگو کنیم.
61-
درس را مرحله به مرحله
تدریس کرده و از شاخه به شاخه پریدن بپرهیزیم.
62-
بیش از اندازه معمول به
جزوه کتاب یا متن درس نگاه نکنیم.
63-
از طرح شبهات و اشکالات
بدون جواب بپرهیزیم.
64-
جمع بندی درس را در
انتها فراموش نکنیم.
65-
از داشتن لحنی یکنواخت و
تن صدای ثابت بپرهیزیم.
66-
در هنگام تدریس ، در یک
مکان ثابت توقف نکنیم.
67-
دقت کنیم تمرینها یا
مسائل (تکالیف) در حد توان فراگیران باشد.
68-
در هنگام تدریس حتی
الامکان از مثال استفاده کنیم.
69-
در هنگام تدریس از وسایل
و امکانات آموزشی موجود حداکثر بهره را ببریم.
70-
خلاصه درس را در انتهای
تدریس بازگو و از فراگیران نیز بخواهیم.
71-
ظاهری آراسته و منظم
داشته باشیم و در نظر بگیریم که زیبایی، سادگی است.
72-
در کارهایمان نظم داشته
باشیم تا الگویی مناسب برای فراگیران باشیم.
73-
نتایج آزمونها را بررسی
کنیم تا نقاط ضعف و قوت را بیابیم.
74-
در هنگام خشم، بر
احساسات و عواطف خود غلبه کنیم.
75-
در تمام کارهای خود،
قاطعیت و برش داشته باشیم.
76-
فراگیران را در بالا
رفتن از نردبان علم و دانش یاری کنیم.
77-
در هنگام تدریس سعی کنیم
تمام توجه فراگیران را به خود جلب کنیم.
78-
فرصت انتقاد از خود را
به فراگیران بدهیم.
79-
از اینکه نسبت به
پاسخگویی به برخی از سؤالات قادر نیستیم، هراس به خود راه ندهیم و به راحتی اقرار
کنیم که پاسخ آن را نمی دانیم.
80
-
تجارب تازه خود را در
اختیار فراگیران قرار دهیم و به یاد داشته باشیم که معلم هنرمند کسی است که با
ایجاد شرایط و موقعیتهای مناسب آموزشی، خود کمتر تدریس میکند ولی فراگیران بیشتر
یاد بگیرند.